En Manodepressiv Flickas Bekännelser

tisdag 22 december 2009

I Sverige finns idag endast ett fåtal böcker om bipolär sjukdom.

Enligt min mening finns det bara EN bra bok om ämnet som verkligen ger den äkta och osminkade sanningen om hur det är att vara manodepressiv - eller Bipolär, som det numera kallas.

Manodepressivitet är en dödlig sjukdom, som är förenad med en väldigt hög dödlighet.
Hela 1500 människor som lider av denna sjukdom tar sitt liv varje år.

Den boken som beskriver sjukdomen så bra är Ann Heberleins
"Jag vill inte dö, jag villl bara inte leva"

Hon har skrivit en omskakande och begåvad bok om svårigheterna att leva det liv vi förväntas betrakta som en gåva.

"Min ångest tillhör inte den chica existentiella kulturångestgenren. Min ångest är ful och luktar illa och ska gömmas undan"

"
De dagar min ångest och min livsleda är starkare än min kärleken till barnen måste någon annan träda in och vara min vilja, den där viljan att leva som tillfälligt lämnat mig."

"
Oftast är det min ångest som driver mig mot insikten att livet är värdelöst och slutsatsen att det bör ändas. Det gör för ont. Ibland. Ibland är det bara outhärdligt. Denna vardag. Denna tristess. Detta fula liv. Det banala. Det dumma. Allt som ni inte förstår. Förlåt. Det var onödigt. Förlåt."

Ann Heberlein är teologie doktor och forskare i etik. Hon är också verksam som debattör och skribent och gav 2008 ut den mycket uppmärksammade boken "Det va inte mitt fel", en bok om konsten att ta ansvar. Ann Heberlein lider sen tjugoårsåldern av den psykiska sjukdomen bipolär typ 2 som tidigare kallades manodepressivitet.

"Heberleins styrka är att hon får oss att förstå"

Åsa Beckman i Dagens Nyheter


Jag rekomenderar denna boken starkt till alla som är intresserade av psykologi.
Jag ser upp till Ann Heberlein för hennes mod att skiva denna bok.

Om ett par år kommer det finnas två bra böcker om Bipolär sjukdom...
Och det är mitt namn som kommer stå under den bokens titel :)

4 kommentarer:

  • Klockan tisdag, december 22, 2009 , Anonymous Anonym sa...

    Ja absolut gumman och med din skrivtalang o dina kunskaper kommer det säkert bli den bästa boken oxå!! Du e så bäst sörru;)
    <3Sara!!

     
  • Klockan tisdag, december 22, 2009 , Blogger Severina sa...

    Tack gumman va söt du e <3 Bäst vet jag inte men jag e rätt bra vissa dagar och ibland så glimmar jag till :) Kärlek <3

     
  • Klockan onsdag, december 23, 2009 , Anonymous Natasita sa...

    Jag ser fram emot att få läsa din bok när den kommer ut. Im counting on you!

     
  • Klockan söndag, december 27, 2009 , Anonymous Anonym sa...

    Jag vet att du kommer att skriva den och jag är helt säker på att det kommer att bli äkta. Den kommer att hjälpa många och förstå och försonas. Jag blir en av dem.
    Sveza

     

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida